هشدار ۱۶ برنده نوبل اقتصاد درباره تبعات سیاست‌های ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات سوریه: منطقه عربی با تداوم جنایت اسرائیل شاهد مرحله جدیدی از بی ثباتی و تنش است حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان کره شمالی، موشک بالستیک جدید آزمایش کرد نماینده فلسطین: برای ناکام گذاشتن نتانیاهو نیازمند استقرار آتش بس در غزه هستیم لاوروف: بریکس پذیرش عضو جدید را موقتاً متوقف می‌کند شهادت ۸۰ عضو خانواده هنیه از ابتدای جنگ رژیم صهیونیستی خشم کابینه نتانیاهو از مشاور امنیت داخلی به دلیل اعتراف به ناتوانی ارتش اسرائیل سفیر آمریکا: زمان آتش بس در غزه و پایان ناسازگاری حماس فرا رسیده است قالیباف: کناره‌گیری من شایعه است + فیلم حمله موشکی یمن علیه رژیم صهیونیستی با هدف قرار دادن یک کشتی (۵ تیر ۱۴۰۳) آمریکا: اسرائیل راه حل دیپلماتیک را بر درگیری با حزب الله ترجیح می دهد حماس: مردم فلسطین برای روز بعد از جنگ تصمیم می‌گیرند هنیه: توافقی که آتش‌بس و پایان تجاوزها را شامل نشود، قابل پذیرش نیست وزیر دفاع آمریکا:جنگ میان اسرائیل و حزب‌الله می تواند به جنگ منطقه‌ای منجر شود تلفات جسمی و روانی ۶۲ هزار صهیونیست‌ در جنگ غزه خصوصیات شخصیتی شهید جمهور همانند شهید بهشتی بود | وجود رابطه تعاملی میان مدیریت خراسان رضوی و دستگاه قضایی کانادا خواستار خروج شهروندانش از لبنان شد وزیر خارجه آلمان: تنها با راه حل سیاسی می توان به رنج غزه پایان داد
سرخط خبرها

حجت‌الاسلام پورمحمدی: باید منافع اقتصادی‌مان را تامین کنیم + فیلم کامل میزگرد

  • کد خبر: ۲۳۳۵۵۵
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۱
حجت‌الاسلام پورمحمدی: باید منافع اقتصادی‌مان را تامین کنیم + فیلم کامل میزگرد
حجت‌الاسلام پورمحمدی در میزگرد ۹۰ دقیقه‌ای که در شبکه سوم سیما برگزار شد، اظهارداشت: کشور در وهله اول باید امنیت و سپس منافع اقتصادی خود را تامین کند. کشور باید عزت و شأن ارزنده داشته باشد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی اولین کاندیدی بود که با حضور در میزگرد انتخاباتی به سئوالات کارشناسان پاسخ داد.

نظر پورمحمدی درخصوص برجام

بحث سیاست‌خارجی بحث اساسی است

باید منافع اقتصادی‌مان را تامین کنیم

ما امروز در جایگاه مناسبی در عرصۀ بین‌المللی قرار گرفتیم

حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ با حضور در برنامه تلویزیونی «میزگرد سیاسی»، اظهار کرد: ما در یک میدان سخت منطقه‌ای قرار داریم که دشمنان برای عدم تحقق خواست‌های ما تلاش کرده و می‌کنند و امروز بعد از همه این تلاش‌های دشمنان باید موقعیت امروز بررسی شود. به شهادت همه کارشناسان و مردم ایران و منطقه، جمهوری اسلامی توانسته حرف خود را بزند، جلوی تجاوزکاران را بگیرد، حقوق مردم خود را تامین کند به قدرت تاثیرگذار منطقه‌ای و نقش‌آفرین در عرصه بین‌المللی شده است که مهم برای ما حفظ این شرایط است.

فیلم کامل میزگرد را اینجا ببینید:

وی افزود: ما باید تمرکز فوق‌العاده‌ای برای افزایش توان ملی در قدرت نرم و سخت داشته باشیم و از هوشمندی و برنامه‌ریزی مناسب بهره ببریم و از کارشناسان مسلط سیاست خارجی که معتقد به آرمان‌های ملت و انقلاب اسلامی باشند استفاده کنیم.

پورمحمدی یادآور شد: سیاست خارجی در همه جوامع موضوع بسیار اساسی است، چون انسان‌ها نیازمند ارتباط در همه حوزه‌های پیرامونی خود هستند؛ بنابراین بسیاری از نیازمندی‌ها در کنار دادوستد‌ها و ارتباطات تامین می‌شود. برای کشور ابتدا امنیت و پایداری و سپس منافع اقتصادی‌اش مهم است و یک کشور باید عزت و جایگاه مناسب و شأنی ارزنده را داشته و به حیاتش ادامه دهد. سیاست خارجی در امتداد سیاست داخلی است و یک کشور در شرایطی می‌تواند نیاز‌های شهروندان خود را تامین کند و از عزت کافی برخوردار باشد که توان کافی در اختیار داشته باشد. بدون در اختیار داشتن یک توان مناسب ملی نمی‌توان از یک اقتدار دیپلماتیک برخوردار بود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، گفت: برای رسیدن به اهداف دیپلماتیک باید توان داخلی خود را ارتقا ببخشیم. جامعه می‌تواند در هر عرصه‌ای تلاش‌های خود را به نتیجه برساند که حرف برای گفتن و میدان بازی را در اختیار داشته باشد. مناسبات خارجی برای تامین منافع ملی و بعضاً برای رقابت است. سیاست جمهوری اسلامی از ابتدا با امام راحل و بعد رهبری انقلاب در مناسبت‌های مختلف بیان شده که باید ملت و دولت قدرتمندی باشیم تا بتوانیم از حقوقمان در داخل و خارج دفاع کنیم. خوشبختانه امروز در عرصه مناسبی در سطح جهانی قرار گرفته‌ایم.

وی‌افزود: دشمنانی داریم که نمی‌خواهند ما منافع‌مان را تامین کنیم و باید در تعارض با آنها خود را تقویت کنیم. از طرفی منطقه ما در طول تاریخ همواره مورد توجه همه ملت‌ها بوده است. موقعیت سوق‌الجیشی، جغرافیای سیاسی، ظرفیت‌های مادی، منابع و دسترسی‌های آبی و خشکی در غرب آسیا، قفقاز، آسیای میانه شامات و جنوب عدن همه حوزه تاثیرگذاری و تمدنی ماست. ما در یک میدان سخت قرار داریم که شرایط ویژه‌ای را می‌طلبد. قطعاً دشمنان برای تحقق نیافتن خواست‌های ایران تلاش زیادی کرده است و می‌کند.

پورمحمدی یادآور شد: آنان جنگ و تحریم‌ها و دشمنی‌ها به ما تحمیل کردند، اما بدون تردید با شهادت و گواهی صاحب‌نظران، جمهوری اسلامی در موقعیت ممتاز قرار دارد و توانسته است، پیام‌های خود را به جهان برساند و در مقابل تجاوزکاران ایستادگی و اهداف آرمانی خود را تامین کند و به‌صورت یک قدرت تاثیرگذار منطقه‌ای و نقش آفرین بین‌المللی حضور داشته باشد. مهم برای ما حفظ و ارتقاء شرایط موجود است و این در حالیست که توسعه نفوذ ما در منطقه برای دشمنان قطعاً نگرانی‌آفرین است و باید یک تمرکز فوق‌العاده در این جهت داشته باشیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: باید در همه حوزه‌ها با افزایش توان ملی در حوزه‌های نرم و سخت مواجه باشیم، به گونه‌ای که در عرصه دیپلماسی، هوشمندی، برنامه‌ریزی و بازیگری مناسب در بخش‌های پیرامونی از جمله در ائتلاف‌های کوچک و بزرگ منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را، شاهد باشیم.

وی با تاکید بر این‌که «نیازمند کارشناسان مسلط و مجرب به روابط بین‌المللی هستیم که متعهد به منافع ملی و ایران و دنیاشناس باشند»، اظهار کرد: شناخت صحیح جایگاه قدرت در روابط بین‌الملل نقش اساسی در ساماندهی بین‌المللی ایفا می‌کند. فهم قدرت و مناسباتش، بلوک‌بندی‌ها و جناح‌بندی‌ها، دوستی‌ها و دشمنی‌ها بسیار تعیین‌کننده است. هرچند نه دوستی‌ها و نه دشمنی‌ها ابدی نیست؛ نه پیوند‌ها و نه کشمکش‌ها ابدی نیست، اما مهم این است که در هر موقعیت، فهم درستی از روابط، توان خود و فهم درستی از نیاز و تکنیک لازم برای تامین خواسته‌های خود داشته باشیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: مشکلات امروز اقتصادی ما ناشی از تحریم‌ها، مانع‌تراشی‌ها و سنگ‌اندازی‌های دشمنان است. امروز دیپلماسی ما باید به‌طور مشخص برنامه‌ریزی کند تا موانع را از سر راه ملت ایران بردارد. نباید اجازه دهیم دشمنان سرنوشت ما را تعیین و تهدید کنند. نباید بگذاریم دشمنان شاخص‌های اقتصادی ما را تعیین و مشخص کنند با چه کسانی دادوستد داشته باشیم. ما توان خود را داریم و مهم این است که بتوانیم از ابزار‌های خود به خوبی استفاده کنیم.

پورمحمدی با اشاره به مهمترین اهداف در سیاست خارجی، گفت: دو هدف اساسی در اولویت‌های سیاست خارجی ما وجود دارد که اول تامین امنیت ملی و دوم تامین منافع است. ابتدا باید برقرار باشیم و از این جهت همه ظرفیت‌های خود را معطوف امنیت پایدار و متکی به خود کنیم که قابل‌ارتقاء، پیش‌دستانه و پیشگیرانه باشد و از تعارض‌ها جلوگیری کند. قبل از انقلاب و در گذشته هم شاهد بودیم که در گرفتاری‌ها با از دست‌دادن سرزمین‌ها و از دست‌دادن منافع‌مان مواجه شدیم، اما این مشکل پس از انقلاب به خوبی هدف‌گیری شد و مجموعه عوامل هم برای رفع آن، به خوبی هدایت شدند.

وی افزود: توان نیرو‌های مسلح، صنایع نظامی و فناوری نظامی ما متکی به دانش بومی و متخصصان داخلی است که به قابلیت‌های فوق العاده‌ای هم رسیده است. این یک پیام پیش‌دستانه است که اجازه تجاوز را به کسی نمی‌دهد، هرچند صرفاً قوای نظامی در تامین امنیت ملی موثر نیستند و از جمله توان و ابزار اطلاعاتی نیز به عنوان مکمل امنیت ملی مطرح است که باید از آنها بهره برد. به‌طور مثال در گذشته زمانی که نیاز‌های ما تامین نمی‌شد، با دیپلماسی‌های پنهان آن را تامین می‌کردیم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر برقراری دیپلماسی مردمی، گفت: در بخش دیپلماسی مردمی و ارتباط با ملت‌ها شاهد تاثیرات متعدد هستیم و این امر امکان ضربه‌زدن دشمنان را کاهش می‌دهد.

پورمحمدی با اشاره به جایگاه نیرو‌های مقاومت در منطقه، یادآور شد: برخلاف آنچه برخی می‌گویند نیرو‌های مقاومت، نیرو‌های نیابتی ما نیستند بلکه همفکران ما هستند و ما با آنان اهداف و آرمان‌های مشترکی داریم. در واقع ما یک همبستگی پیرامونی و متقابل برای یکدیگر ایجاد کردیم و از موفق‌ترین کشور‌ها در حوزه امنیت ملی هستیم.

وی تاکید کرد: میدان و دیپلماسی مکمل‌های یکدیگر هستند. در بخش منافع ملی باید بدانیم که ۱۵ همسایه، با فرهنگ‌ها و موقعیت‌ها و منابع متنوع داریم که باید از بازار‌های اقتصادی مناسب‌شان برای تامین نیاز‌های خود بهره ببریم. ما باید به حوزه پیرامونی خود متمرکز باشیم تا بتوانیم منافع ملی‌مان را تامین کنیم و برای عبور از مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها از آن استفاده کنیم.

کاندیدای ریاست جمهوری همچنین یادآور شد: باید در ائتلاف‌های بین‌المللی موثر از جمله در بریکس، شانگهای، اوراسیا و دی هشت حضور موثر داشته باشیم چرا که قابلیت‌های خوبی برای تامین منافع ملی به ما می‌دهند.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->